Monday, 30 April 2012

KUATKAN HATI KU YA ALLAH

Sedikit coretan di malam hari untuk sekadar perkongsian ....

Tak di panggil manusia jika tiada masalah,tiada ujian,tiada problem,tiada tentangan,tiada kegelisahan di hati..kekadang hatiku sedikit goyah tetapi kekadang banyak goyahnya kerana aku tahu apa penyebabnya kerana kurangnya aku berki=omunikasi denganALLAH..seketika aku dalam kegelisahan aku datang opada NYAtetapi ketika hatiku tengah girang aku lupa padaNYA...astagfirullah




semangat aku akan datang jika mendengar suara ibu ku,,cukup sekadar mendengar kerana kasih aku pada ibu sgt tinggi selepas ALLAH dan Rasul..walaupun ibuku hanya bertanya sedangkan beliau tidak ketahui yang si anak dalam kegelisahan tetapi kuasa ALLAH setelah mendengar kata2 ibu ku ucapan yang keluar dari mlutnya cukup memberikan aku sgt bersemngat.ya ALLAH sunngguh besar nikmat MU ini..

SIAPA ITU RAIHANAH?

Berjaya membuatkan pasukan musuh kucar kacir setelah mengepung Madinah pada tahun ke 5 Hijrah, dan membuatkan mereka gagal menangkap laum muslim serta melenyapkan negara islam yang baru terbentuk,Babi SAW segera bergerak menuju Quraizah.Mereka  habrus diberi pengajran kerana telah mengkhiananti nota perjanjian yang dibuat oleh Nabi antara mereka dan kaum muslim.mereka melarikan dirimenyelamatakan diri di tengah kecamuk perang,

Setelah urusan dengan mereka selesai , nabi terpegun melihat seorang tawanan perempuan.Baginda bersa kasihan dan hiba.Dipilihnya dia dan ditawarkanuntuk pembebasan dan dijadikan isteri.Dia menolak kerana tidakmahu meninggalkan agama yahudinya..''biarlah aku menjadi tawananmu saja''katanya



Rasullah sedih dan berharap suatu ketika dia menerima islam.Harapan baginda termakbul.Allah membuka pintu hati Raihanah terhadap islam.Ini di sambut gembira oleh Rasulullah.Beliau hidup damai dalam perlindungan baginda sehingga meninggal.Disebutkan Raihana meninggal pada tahun ke 10 hijrah,sepulangnya Nabi dari haji wida' dan dikuburkan sendiri oleh baginda di perkuburan baqi'.

KEBAHAGIAAN DUNIA DAN AKHIRAT

Di satu kampung tinggal seorang ibu dan anak lelakinya yang masih kecil. Si ibu mengalami kecacatan  fizkal dan sianak sangat maluu sekali gus kesal dgn keadaan fizikal ibunya.Kerana kecacatan ibunya itu,dia selalu menjadi buah mulut teman-temannya di sekolah bahkan dalam kalangan masyarakat.Ibunya hanya  mempunyai sebelah mata.Hinggakan anaknya ini berkata ''Lebih baik aku hidup tanpa ibu daripada aku harus malu seperti ini''. Namun dgn penuh kasih sayang ibu tetap menyayangi anaknya.Sayang selayaknya untuk seorang anak.........

Suatu malam ,si anak ini terjaga dari tidurnya kerana dahaga.Untuk ke dapur,dia perlu melintasi kamar ibunya.Tanpa sengaja semasa di dapur,dia melihat pintu biliknya sedikit terbuka.Kemudia dia mingitip ibunya dan melihat ibunya sedang berdoa.Anak ini mendengar namanya disebut di dalam doa ibunya.Tetapi anak ini berkata yang dia bisa hidup sendiri diluar rumah.

Masa terus berjalan seiring pertumbuhan anak itu.Si anak meningkat dewasa dan mula lkeluar dari rumah bagi mencari nafkah.Dalam menempuh alam kejayanya,Dia berjaya...Dia juga bertem,u dengan wanita pilihan hatinya dan menikah tanpa pengetahuan ibunya kerana masih merasa malu akan keadaan ibunya yang cacat itu.Tetapi ibunya mendapat khabar gembira itu dari teman anaknya.

Suatu hari,si ibu berjaya mendapatkan alamat anaknya,Dia lantas kesana kerana tak dapat menhana kerinduan pada anaknya itu.Tetapi si ibu hanya dapat melihat naknya hanya dari sudut yang sgt jauh sahaja..Akhirnya si anak menegtahui bahawa ibunya selalu mengawasi nya lalu si anak mendatangi ibunya serta memarahi ibunya..Si ibu pulang dgn hati yang sgt sedih.

suatu hari si anak pulang kekampung untuk mengenangkan kisah dia sewaktu masa kecil2..setelah itu si anak datang untuk menziarahi ibunya sekadar ingin melihat,setibanya dia di rumah ..terdetik di hatinya ingin menjenguk ibunya di bilik..diselak daun pintu terlihat ibunya sedang bersujudlalu dia memanggil ibunya tapi tidak disahut dipegang ibunya jatuh rebah tidak bernyawa,di tangan ibu nya terselit sepucuk surat lalu di bacanya


ANAK KU,SUDAH CUKUP LAMA IBU MELIHAT KAMU TUMBUH MEMBESAR MEMPUNYAI KELUARGA,IBU BENAR2 MOHON MAAF KERANAMEMBUATKAN KAMU MALU PADA IBU AKAN KEADAAN IBU YANG CACAT INI...TIDAK KAH KAMU TAHU SEWAKTU KAMU KECIL KAMU DITIMPA KEMALANGAN SIHINGGA MATA KAMU TERPAKSA DIBUANG,..

IBU TIDAK DAPAT BAYANGKAN KEHIDUPAN MU DENGAN SEBELAH MATA SAHJA,PASTI KAMU AKAN DIEJEK OLEH TEMAN2 MU.JADI IBU MEMUTUSKAN INGIN MEMBERIKAN MATA IBU PADA KAMU,IBU INGI BERPESAN  JAGALAH ANAK2 MU DAN KELUARGA MU NAK....ALLAH BERSAMAMU ,ANAKKU...



Sunday, 29 April 2012

SIAPAKAH SAUDAH?????

Saudah binti Zam'ah al-amiriyah tinggal di rumah nabi saw setelah khadijah..Suatu Khaulah Hakim iaitu  teman rapat Saudah merasa hiba kepada nabi atas kematian khadijah lalu datang bertemu nabi..
dia mengajukan cadangan kepada nabi untuk menikahi dengan 2 wanita sekali gus: aisyah dan Suadah.Wanita pertama sekadar pinangan,lalu ditunggu sampai dewasa dan siap untuk berumah tangga.wanita ke dua Saudah terus hidup serumah dengan nabi untuk mententeramkan batin,menghiburkan dan menjaga puteri2 nabi terutama si kecil fathimah al-zahra'

Cadangan khaulah diterima nabi.Baginda lalu mengutuskan wanita ini untuk melamar Saudah,janda yang hidup menderita akibat kehilangan suami,Sakran dan telah berasakan pahit getirnya pulang pergi berhijrah ke Habsyah.Baginda ingin meringankan beban penderitaannya ,menjaganya dari fitnah kaumnya yang kafir dan dia tidak dikahwini lelaki yang tidak setaraf.Perkahwinanya dengan nabidemi melembutkan hati keluarganya yang sebelum ini amat membencinya,

Dari wanita sebenarnya berjiwa periang ini baginda menemukan ketenteraman.tawa ceria, dan kebahgiaan.Tidak hairanlah dia menjadi isteri tunggall nabi,tidak dimadukan dengan isteri yang lain.
Namun,ada satu hari yang ganjil yang tidak akan beliau lupakan,.Ketika beliau betindak bodoh sehingga memancing kemarahan nabi.Bahkan,wajar beliau dihukum cacian dan hukuman.atau lebih tepat dicerai.Tetapi semua itu tidak baginda lakukan.

Bagindanya hanya mengatakan tindakan itu tidak terpuji.

Ketika itu,Saudah membela Suhail ibn umar yang mana seorang musysrikin mekah yang selalu merancang untuk membunuh nabi.setelah ditangkapnya suhail(seppupu)Saudah...ketika itu Saudah berada disebelah nabi,.apabila melihat keadaan suhail timbul rasa kasihan lalu,Saudah mengeluarkan kata2 semngat pada Suhail untuk terus tidak lemah padahal Suhail adalah antara kaum musrik yang ingin membunuh nabi..Apabila ucapannya didengari oleh nabi,nabi tidak terus marah tetapi nabi berbica

''Saudah,apakah kau membela ALLAH dan Rasulnya?''

\Bergegas beliau memohon maaf pada nabi..Membias senyuman dibibir nabi.senyuman penuh cinta kepada wanita yang lemah lembut terbawa naluri kewanitaan,lepas  kawalan dan lupa diri.Namun baginda berjanji akan melakukan tawanan itu dengan lembut.Subhanaallah....




okay2 sekarang teman2 dah tau kan siapakah itu Saudah... ^_^ alhamdulillah

Saturday, 28 April 2012

RINDUKU PADA DIA KERANAMU YA ALLAH

Dalam keheningan malam..tanpa sedetik pun perasaan ini ingin melupakan segala nikmatMU ..bila memandang keindahan malam di sudut jendela kampus ku,terasa Ya ALLAH beruntungnya aku dapat hidup lagi,masih menggunakan anggota yang dipinjam,,,dan aku tahu satu hari nanti aku akan memulangkannya kembali kepada yang empunNYA...

Kegelisahan+ kerinduan pada bonda di rumah membuak2...yaALLAH..sampaikan angin rindu ini pada seluruh ahli keluargaku di rumah....Bawalah angin ini menyentuh pipi bondaku sebagai tanda ciuman rinduku padanya...

Kekadang terasa ingin membuat permintaan kepada bondaku untuk berada dekat dengan ku...tapi apabila dipikirkan kembali ini adalah satu perjalanan yang ALLAH sudah aturkan buatku yang perlu aku lalui untuk mengecapi kejayaan dan bikin bonda gembira padaku..

Tetapi ini kadang kala resah gelisah ,aku tahu kenapa ...kerna kurangnya aku berkomunikasi denganMU..kurangnya aku meluangkan masaku pada MU..aku terlalu sibuk dgn urusan duniaku sehingga aku lupa pada MU...teruknya aku...Ya allah..ampunilah dosaku..jangan sesekali Kau bolak balik kan hatiku yaa ALLAH...aku mohon padaMU...amin2






DOA MOHON PETUNJUK


wahai tuhan kami! sesungguhnya Engkau mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahir kan dan tiada sesuatupun di langit dan dibumi,yang tersembunyi kepada ALLAH... surah ibrahim-38


AYUH teman2...sama2 doakan untuk mencari petunjuk dariNYA..

Thursday, 26 April 2012

S+A=B+A+R





ALANGKAH INDAHNYA SABAR YA ALLAH

MAN JADDA WA JADA WA MAN ZA RA A' HASODA


SALAM JUMAAT

Alhamdulillah bertapa bersyukurnya hari ini dapat lagi guna mata untuk melihat
guna lidah untuk merasa
guna kaki untuk berjalan ke kuliah
guna tangan untuk menaip
 tapi ingat iaanya hanyalah pinjaman semata2
yang empunya sedang memerhatikan kita
menganalisis kita
adakah kitas suda cukup mensyukuri apa yang di beri pinjamkan
hanya melihat





kekadang murka lalu menimpakan musibah tapi ianya bersebab..ALLAH meaha mengetahui

Sunday, 22 April 2012

JOM SAYANG MA............................... ^_^


INgat!!!!! tangisan ibubapa termasuk kederhakaan yang paling besar...........JOM SAMA2 SYG MAK AYAH.. jika tiada kedua2 nya dimuka bumi ini ..maka usah gelisah,kasih lah pada ibu saudara...

JANGAN BUAT MEREKA BERSEDIH ,YA....

aBI Bakrah melaporkan,baginda SAW bersabda,'' Mahukah kalian aku beritahukan dosa yang paling besar''?
Para sahabat menjawab,'' tentu,''.Nabi SAW bersabda ,..iaitu berbuat syirik dan derhaka pada kedua2 ibu bapa,''

Assalamualaikum.....
 dari sabda nabi diaatas menunjukkan bertapa besarnya dosa jika kita menderhakai kedua2 ibu bapa.....pernah disebut ALLAH akan menimpakan azab secara (cash) didunia ini jika menzalimi dan juga menderhakai ke2 ibu bapa....



sering kali kan kita dengar dulu2 ALLAH bayar cash terhadap sikap anak derhaka ini..

YA ALLAH...jagalah bicaraku,perbuatanku....supaya tidak sama sekali aku menderhakai kepada satu2nya ibuku yang ada di muka bumi ini....

Friday, 20 April 2012

AYAT2 ALLAH...BICARA ALLAH SWT

dalam surat al-khausar ,walaupun ad 3 ayat ja?????? tapi cuba dalami isi maknanya...

maksud al-khausar ada dalam laquran menyebut ianya bermaksud sungai yang yang ad dallam syurga...
oooo macam tu ya...
emm surah ni diturunkan di mekah..ooooo
pastu diceritakan sungai ini diperbuat dari batu permata yang sgt indah dan cantik...waaahhhh ::)) terasa nak tengok kan..sungguh indah ciptaan ALLAH ya rabb
.....emm
rasanya air sungai itu lebih manis dari madu ,warnanya lebih putih dari susu..dannn lebih wangi dari kasturi..
dikatakan surah ini di turunkan untuk merawak kesedihan RASULULLAH atas kematian 2 orang yang sgt dikasihinya..ibrahim muhammad dan bapa saudaranya abu talib...

antara kelebihan lau kita mengamalkan ayat ini..

  • jika dibaca ketika hujan rahmat,maka peroleh rezeki
  • jika dizalimi atau dipenjara kerana dizalimi insyaallah ada pertolongan kerana kita tak bersalah kannn..
  • jika sedang kehausan,amalkan dan gosok pada leher insyaallah kan hilang dahagamu..
  • jika rumahmu terkena sihir maka amalkan bacaan ini,,insyaallah kan da petunjuk dimana letaknya barang yang disihrkan.
  • jika diamakan selalu insyaalah lembut hatimu dan menkhusuk kan kita dlm solat.

Thursday, 19 April 2012

LAGI LAGI LAGI HATI....KENAPA PERLU JAGA HATI???????




  •   kerna bekunya air mata dari KERASNYA HATI
  •   kerasnya hati dari perbanyakkan DOSA
  •   banyaknya dosa dari tak ingat MATI
  •   TAK INGAT MATI KERAN TERLAMPAU CINTAKAN DUNIA.....

●●۩۞۩●●▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬♥۩۞۩♥▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬●●۩۞۩●●
Sebenarnya kewajiban memakai jilbab tidak pernah mensyaratkan seseorang harus bersih dulu hatinya. Kewajiban itu langsung ada begitu seorang wanita muslimah masuk usia akil baligh.YA ALLAH

“Hai Asma, sesungguhnya jika seorang wanita sudah mencapai usia haid (akil baligh) maka tidak ada yang layak terlihat kecuali ini,” sambil beliau menunjuk wajah dan telapak tangan. 
(HR Abu Daud dan Baihaqi).
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
p/s : Bertudunglah walau TERPAKSA. Solatlah walau TERPAKSA. Puasalah walau TERPAKSA. Kerana kewajipan itu memang KADANGKALA sifatnya terpaksa. 
Dari keterpaksaan itu, perlahan2 kita akan menemukan HIKMAH dan AKHIRNYA hati kita menjadi IKHLAS keranaNya. 
Kalau nak TUNGGU ikhlas, SAMPAI BILA nak tunggu baru nak beribadah??? 
HIDAYAH perlu DICARI, BUKAN DITUNGGU. Macam makanan, kalau tak suap, ia tak masuk ke dalam mulut :)

- Ustaz Azhar Idrus -
●●۩۞۩●●
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬♥۩۞۩♥▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
●●۩۞۩●●

BUKAN KATA2 DARIKU....

yang melalui suatu jalan untuk mendapatkan ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga..” [HR Tirmizi]

SALAM SYG KERANA ALLAH.... ^_^

alhamdulillah di kurniakan keluarga yang sgt2 bahagia ya ALLAH...
kehidupan bak roda kekadang diatas kekadang di bawah kekadang di tepi kekadang di tengah..tak menentu...
kasih ibuku sgt ternilai...sangat2 besar sehingga kami tak kan dapat membalasnya..YA ALLAH...besarnya pengorbanan ibuku ya ALLAH...
Ya ALLAH even aku jauh dari family merantau mencari ilmuMU,dahagakan ilmuMU,laparkan ilmuMU...aku mohon pada MU ya rabbi Kau selamatkan ,lindungi ,pelihara lah keluarga ku ya RABBI...AKU MOHON PADAMU ya allah....

ayuh teman2 kita sama2 mendoakan kebahagiaan keluarga kita...
;;;;;;;;;;;;; umie khaulah
;;;;;;;;;;;;;lina asma'
;;;;;;;;;;zilan rabiyatul
;;;;;;;;;kak sya fathimah
;;;;;;;;;ain mashitah
video

satu satu saya sayang ALLAH;;;;;;;;;;;; dua dua sayang NABI ;;;;;;;;;;;;;;;;;tiga tiga sayang MAA ABAH ;;;;;;;;;;;; satu dua tiga sayang SEMUANYA...




Wednesday, 18 April 2012

TAKBIR ULTRAMAN...mcm2..jom UAI

video

PERASAAN ...

Tiada rasa KETUHANAN  tanpa UJIAN.Tiada rasa KEHAMBAAN  tanpa KEPASRAHAN .. Tiada rasa PERGANTUNGAN tanpa KEPAYAHAN ..semoga ALLAH beri kemudahan dalam keperitan sahabtku....

SEMPURNANYA IMAN...

baRAngsiapa mencintai kerana ALLAH,membenci kerana ALLAH,menahan (x memberi) kerana ALLAH,maka dia telah menyempurnakan iman..

riwayat abu daud.

INGAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ingatlah 4 ini bila mana kita jatuh sakit...

Apabila seorang hamba ALLAH jatuh sakit, ALLAH akan utuskan 4 orang maLaikat :
✦ MaLaikat pertama akan mengambiL seLera makanan.
✦ MaLaikat kedua akan mengambiL rezeki.

✦ MaLaikat ketiga akan mengambiL kecantikan wajah (muka pucat).
MaLaikat ke-empat akan mengambiL dosanya.

ApabiLa sampai waktu yang ALLAH tetapkan untuk hamba-Nya supaya kembali sihat, ALLAH akan menyuruh maLaikat pertama, kedua dan ketiga supaya memberi baLik apa yang diambiL oLeh mereka.. Tetapi ALLAH tidak menyuruh maLaikat keempat supaya memberi baLik dosa hamba-Nya tersebut. .
# Lihatlah bertapa sayangnya ALLAH terhadap kita,

JOM teman2 berjihad..........




APAKAH JIHAD FI SABILILLAH.Jihad ada banyak
jenis,tetapi ramai yang
menganggap fisabilillah
cuma mengangkat
pedang,yakni berperang.
Tetapi maksud sebenar
jihad adalah berjuang
dalam segala aspek, iaitu
melawan hawa nafsu,
menuntut
ilmu ,membangun
ekonomi,mempertahankan
agama dari sudut
aqidah,maruah,kesucian
dan kedaulatan,
menyebarkan(dakwah),
berkasih sayang sesama
makhluk, menunaikan
tanggungjawab agama dan
pendek kata seluruh
kehidupan ini adalah
persediaan menuju akhirat
dengan niat lillahitaa'la.
JIHAD
FISABILILLAH